امام خمینی: برداشتهاى مختلف از انتظار فرج
مجموعه سخنرانی های معنوی تربیتی حضرت امام خمینی:
به همراه فایل صوتی
برداشتهاى مختلف از انتظار فرج
انتظار فرج و معنای صحیح آن
این عید سعید ان شاءالله ، بر همه مسلمین جهان ، مستضعفان عالم و خصوصا ملت ما،مبارک باد. آنچه که امروز می خواهم به عرضتان برسانم برداشتهایی که از انتظار فرج شده است ؛ بعضی اش را من عرض می کنم . بعضیها انتظار فرج را به این می دانند که درمسجد، در حسینیه ، در منزل بنشینند و دعا کنند و فرج امام زمان - سلام الله علیه - را از خدابخواهند. اینها مردم صالحی هستند که یک همچو اعتقادی دارند. بلکه بعضی از آنها راکه من سابقا می شناختم بسیار مرد صالحی بود، یک اسبی هم خریده بود، یک شمشیری هم داشت و منتظر حضرت صاحب - سلام الله علیه - بود. اینها به تکالیف شرعی خودشان هم عمل می کردند و نهی از منکر هم می کردند و امر به معروف هم می کردند،لکن همین ، دیگر غیر از این کاری ازشان نمی آمد و فکر این مهم که یک کاری بکنند،نبودند.
یک دسته دیگری بودند که انتظار فرج را می گفتند این است که ما کار نداشته باشیم به اینکه در جهان چه می گذرد، بر ملت ها چه می گذرد، بر ملت ما چه می گذرد؛ به این چیزها ما کار نداشته باشیم ، ما تکلیف های خودمان را عمل می کنیم ، برای جلوگیری ازاین امور هم خود حضرت بیایند ان شاءالله ، درست می کنند؛ دیگر ما تکلیفی نداریم .تکلیف ما همین است که دعا کنیم ایشان بیایند و کاری به کار آنچه در دنیا می گذرد یا در
صفحه : 14
مملکت خودمان می گذرد، نداشته باشیم . اینها هم یک دسته ای ، مردمی بودند که صالح بودند.
یک دسته ای می گفتند که خوب ، باید عالم پر [از] معصیت بشود تا حضرت بیاید؛ ماباید نهی از منکر نکنیم ، امر به معروف هم نکنیم تا مردم هر کاری می خواهند بکنند؛گناه ها زیاد بشود که فرج نزدیک بشود.
یک دسته ای از این بالاتر بودند، می گفتند: باید دامن زد به گناهها، دعوت کرد مردم را به گناه تا دنیا پر از جور و ظلم بشود و حضرت - سلام الله علیه - تشریف بیاورند. این هم یک دسته ای بودند که البته در بین این دسته ، منحرفهایی هم بودند، اشخاص ساده لوح هم بودند، منحرفهایی هم بودند که برای مقاصدی به این دامن می زدند.
یک دسته دیگری بودند که می گفتند که هر حکومتی اگر در زمان غیبت محقق بشود،این حکومت باطل است و بر خلاف اسلام است . آنها مغرور بودند. آنهایی که بازیگرنبودند، مغرور بودند به بعض روایاتی که وارد شده است بر این امر که هر علمی بلند بشودقبل از ظهور حضرت ، آن علم ، علم باطل است . آنها خیال کرده بودند که نه ، هر حکومتی باشد، در صورتی که آن روایات [اشاره دارد] که هر کس علم بلند کند با علم مهدی ، به عنوان "مهدویت " بلند کند، [باطل است . ]
حالا ما فرض می کنیم که یک همچو روایاتی باشد، آیا معنایش این نیست که تکلیفمان دیگر ساقط است ؟ یعنی ، خلاف ضرورت اسلام ، خلاف قرآن نیست این معناکه ما دیگر معصیت بکنیم تا پیغمبر بیاید، تا حضرت صاحب بیاید؟ حضرت صاحب که تشریف می آورند برای چی می آیند؟ برای اینکه گسترش بدهند عدالت را، برای اینکه حکومت را تقویت کنند، برای اینکه فساد را از بین ببرند. ما برخلاف آیات شریفه قرآن دست از نهی از منکر برداریم ، دست از امر به معروف برداریم و توسعه بدهیم گناهان رابرای اینکه حضرت بیایند؟ حضرت بیایند چه می کنند؟ حضرت می آیند، می خواهندهمین کارها را بکنند. الان دیگر ما هیچ تکلیفی نداریم ؟ دیگر بشر تکلیفی ندارد، بلکه تکلیفش این است که دعوت کند مردم را به فساد؟ به حسب رای این جمعیت ، که
صفحه : 15
بعضیشان بازیگرند و بعضیشان نادان ، این است که ما باید بنشینیم ، دعا کنیم به صدام . هرکسی نفرین به صدام کند، خلاف امر کرده است ؛ برای اینکه حضرت دیر می آیند! و هرکسی دعا کند به صدام ؛ برای اینکه این فساد زیاد می کند، ما باید دعاگوی امریکا باشیم ودعاگوی شوروی باشیم و دعاگوی اذنابشان از قبیل صدام باشیم و امثال اینها تا اینکه اینهاعالم را پر کنند از جور و ظلم و حضرت تشریف بیاورند. بعد حضرت تشریف بیاورند،چه کنند؟ حضرت بیایند که ظلم و جور را بردارند؛ همان کاری که ما می کنیم و ما دعامی کنیم که ظلم و جور باشد! حضرت می خواهند همین را برش دارند. ما اگر دستمان می رسید، قدرت داشتیم ، باید برویم تمام ظلم و جورها را از عالم برداریم . تکلیف شرعی ماست ، منتها ما نمی توانیم . اینی که هست این است که حضرت عالم را پر می کنداز عدالت ؛ نه شما دست بردارید از تکلیفتان ، نه اینکه شما دیگر تکلیف ندارید.
ما تکلیف داریم که ، اینی که می گوید حکومت لازم نیست ، معنایش این است که هرج و مرج باشد. اگر یک سال حکومت در یک مملکتی نباشد، نظام در یک مملکتی نباشد، آن طور فساد پر می کند مملکت را که آن طرفش پیدا نیست . آنی که می گویدحکومت نباشد، معنایش این است که هرج و مرج بشود؛ همه هم را بکشند؛ همه به هم ظلم بکنند برای اینکه حضرت بیاید. حضرت بیاید چه کند؟ برای اینکه رفع کند این را.این یک آدم عاقل ، یک آدم اگر سفیه نباشد، اگر مغرض نباشد، اگر دست سیاست این کار را نکرده باشد که بازی بدهد ماهارا که ما کار به آنها نداشته باشیم ، آنها بیایند هرکاری می خواهند انجام بدهند، این باید خیلی آدم نفهمی باشد!
قدرتهای بزرگ و تبلیغ معنای غلط از انتظار
اما مسئله این است که دست سیاست در کار بوده ؛ همان طوری که تزریق کرده بودندبه ملتها، به مسلمین ، به دیگر اقشار جمعیتهای دنیا که سیاست کار شماها نیست ؛ برویدسراغ کار خودتان و آن چیزی که مربوط به سیاست است ، بدهید به دست امپراتورها.خوب ، آنها از خدا می خواستند که مردم غافل بشوند و سیاست را بدهند دست حکومت
صفحه : 16
و به دست ظلمه ، دست امریکا، دست شوروی ، دست امثال اینها و آنهایی که اذناب اینهاهستند و اینها همه چیز ما را ببرند، همه چیز مسلمانها را ببرند، همه چیز مستضعفان راببرند و ما بنشینیم بگوییم که نباید حکومت باشد، این یک حرف ابلهانه است ، منتها چون دست سیاست در کار بوده ، این اشخاص غافل را، اینها را بازی دادند و گفتند: شما کار به سیاست نداشته باشید، حکومت مال ما، شما هم بروید توی مسجدهایتان بایستید نمازبخوانید! چه کار دارید به این کارها؟
اینهایی که می گویند که هر علمی بلند بشود و هر حکومتی ، خیال کردند که هرحکومتی باشد این برخلاف انتظار فرج است . اینها نمی فهمند چی دارند می گویند. اینهاتزریق کرده اند بهشان که این حرفها را بزنند. نمی دانند دارند چی چی می گویند. حکومت نبودن ، یعنی اینکه همه مردم به جان هم بریزند، بکشند هم را، بزنند هم را، از بین ببرند،برخلاف نص آیات الهی رفتار بکنند. ما اگر فرض می کردیم دویست تا روایت هم دراین باب داشتند، همه را به دیوار می زدیم ؛ برای اینکه خلاف آیات قرآن است . اگر هرروایتی بیاید که نهی از منکر را بگوید نباید کرد، این را باید به دیوار زد. این گونه روایت قابل عمل نیست . و این نفهمها نمی دانند چی می گویند، هر حکومتی باشد حکومت [باطل ] است ! بلکه شنیدم بعضی از اشخاص گفته اند که خوب با این وضعی که هست ،الان در ایران هست ، دیگر ما نباید تهذیب اخلاق بکنیم ؛ دیگر غلط است این حرفها!چیری نیست دیگر حالا؛ حتما باید استاد اخلاق در یک محیطی باشد که همه مردم فاسدند، شرابخانه ها همه بازند و - عرض می کنم که - جاهای فساد همه بازند! اگر یک جایی باشد که خوب باشد، آنجا دیگر تهذیب اخلاق لازم نیست ، نمی شود، باطل است !اینها یک چیزهایی است که اگر دست سیاست در کار نبود، ابلهانه بود، لکن آنهامی فهمند دارند چی می کنند. آنها می خواهند ما را کنار بزنند.
بله ، البته آن پر کردن دنیا را از عدالت ، آن را ما نمی توانیم [پر] بکنیم . اگرمی توانستیم ، می کردیم ، اما چون نمی توانیم بکنیم ایشان باید بیایند. الان عالم پر از ظلم است . شما یک نقطه هستید در عالم . عالم پر از ظلم است . ما بتوانیم جلوی ظلم را
صفحه : 17
بگیریم ، باید بگیریم ؛ تکلیفمان است . ضرورت اسلام و قرآن [است ، ] تکلیف ما کرده است که باید برویم همه کار را بکنیم . اما نمی توانیم بکنیم ؛ چون نمی توانیم بکنیم ، باید اوبیاید تا بکند. اما ما باید فراهم کنیم کار را. فراهم کردن اسباب این است که کار را نزدیک بکنیم ، کار را همچو بکنیم که مهیا بشود عالم برای آمدن حضرت - سلام الله علیه - در هرصورت ، این مصیبتهایی که هست که به مسلمانها وارد شده است و سیاستهای خارجی دامن بهش زده اند، برای چاپیدن اینها و برای از بین بردن عزت مسلمین [است ]. وباورشان هم آمده است خیلیها. شاید الان هم بسیاری باور بکنند که نه ، حکومت نبایدباشد، زمان حضرت صاحب باید بیاید حکومت . و هر حکومتی در غیر زمان حضرت صاحب ، باطل است ؛ یعنی ، هرج و مرج بشود، عالم به هم بخورد تا حضرت بیایددرستش کند! ما درستش می کنیم تا حضرت بیاید.
ان شاءالله ، خداوند اصلاح کند اینها را. و امیدوارم که خداوند این روز را بر همه ما، برهمه شما مبارک کند و دست ظالمها را کوتاه کند و قدرت بدهد به ملتهای مظلوم برای سرکوب کردن ظالمها.
والسلام علیکم و رحمه الله